بررسی ابعاد یک پرونده-قسمت دهم
دی ۱۲, ۱۳۹۷
تاثیرات صدا در انتخابات
دی ۲۹, ۱۳۹۷

آگاهی از عضلات و تکنیک های آواز

دانستن اسامی عضلات و غضروف های موجود در گردن و حنجره در رشد علمی آوازی شما نقشی ندارد و ما نیز قصد نداریم شما را با نام های عضلات سردرگم کنیم. در حقیقت فهم اولیه چگونگی کار برخی از عضلات، برای شما کافیست. در اینجا به اهمیت چرایی یادگیری برخی از مفاهیم مهم اشاره می کنیم :

اگر شما نحوه کارکرد صدا را بدانید ، می توانید با آن کار کنید نه علیه آن

این فرآیند، یادگیری شما را تسریع خواهد کرد. جالب است بدانید صدا به طور مستقیم به آنچه شما انجام می دهید واکنش نشان می دهد. برای مثال اگر تمرین درست انجام شود، تأثیر مثبت آن را بلافاصله متوجه خواهید شد و می توانید مطمئن باشید که در مسیر درست قرار دارید

درک تکنیک آواز

درک کلی از دانش عضلات به شما کمک می کند در شناخت و حل مسائل و مشکلات آواز بهتر عمل کنید؛ مانند خواندن نت های بالا یا پایین، افزایش کیفیت نت ها، بهبود فرایند تنفس و غیره. برخی از خوانندگان و مربیان از “فکر کردن بیش از حد” در مورد آنچه در بدن در هنگام آواز اتفاق می افتد، ترس و یا اجتناب دارند. آنها اینگونه فکرمی کنند که بهتر است اجازه دهند هر انچه در حنجره به صورت طبیعی رخ می دهد، اتفاق بیوفتد و به اصطلاح با تولید “صدایی که در طبیعت هر فرد است” می توان تسلط بیشتری بر کار آوازی داشت. هرچند به نظر نمی رسد که این درست باشد. هنگام نواختن پیانو، فلوت، یا هر ساز دیگری، آیا می توان گفت بدون هیچ آموزشی، خود را به ساز بسپاریم و بگذاریم آن ساز طبیعت خود را به ما نمایش دهد؟ به نظر نمی رسد که تنها با “خروج طبیعی صدا” بتوان آواز را آموزش دید. همچنین برای حل مسائل و مشکلات آواز باید در مورد عملکرد حنجره آگاهی پیدا کرد.

خود ارزیابی

وقتی صحبت از مهارت های آوازی به میان می آید، بسیاری از مردم در ابتدا به مهارت هایی همچون اوج خوانی و تحریر فکر می کنند. متاسفانه، امروزه بسیاری از خوانندگان با مشکلی با نام “گوش آماتور” درگیر هستند. اصطلاح “گوش آماتور” یعنی خواننده توانایی تمیز صدای سالم از صدای ناسالم، تمیز “داد زدن” از اوج خوانی ، و قدرت تشخیص خش های ریزی که ریسک فاکتور ابتلا به اختلالات صوت هستند را ندارد. این عدم آگاهی منجر به آسیب به عضلات و بافت هایی می شود که در تولید صوت نقش اساسی دارند.

درک ریسک فاکتورها

آواز همیشه باید راحت انجام شود؛ اگر هنگام و یا پس از آواز، خارش، خراش و یا احساس دردی در حنجره احساس کردید نشان دهنده ی آسیب است، وبه شما هشدار می دهد که چیزی را اشتباه انجام داده است. گلو درد (درد حنجره) همیشه برای خوانندگان یک اتفاق آشنا به شمار می رود. گاهی اوقات صداپیشگان درد حنجره را عادی تلقی می کنند و با استفاده از دارو های مسکن و یا دارو های تزریقی سعی درپوشاندن این مشکل دارند ، اما اگر در مرحله اول، مراقبت مناسب انجام نشود، این مشکل عمیق تر و شدیدتر می شود تا جایی که بعضی اوقات خوانندگان به علت درد در حنجره باید آواز خواندن را متوقف کنند. بنابراین توصیه می کنیم که از درد حنجره در درجه ی اولیه مراقبت کنید و از طولانی شدن آن جلوگیری کنید. یکی از راه های مهم محافظت از حنجره شما این است که ابتدا خودتان بپذیرید که درد حنجره شما نیاز به مراقبت دارد زیرا حنجره مسئولیت برجسته کردن استعدادهای درونی شما را بر عهده دارد. همه صداها را می توان با یک روش سالم تولید کرد. حتی برای صحبت های روزانه، اما تنها افرادی که دانش گسترده ای از چگونگی تولید صدا دارند می توانند به شما در مورد نحوه تولید این صداها به شیوه ای سالم آموزش دهند.

تمیز علم از "شبه علم"

خوانندگان همواره در معرض بمبارانی از توصیه هایی مبهم مانند “آواز از دیافراگم” و غیره قرار دارند. این بدان معنا نیست که همه ی توصیه ها بد هستند. گاهی اوقات تصاویر و تصورات ذهنی می توانند ابزارهای فوق العاده ای برای یادگیری باشند. با این حال، برخی از توصیه هایی که به خوانندگان شده است، داستانی خیالی است و بسیاری از افسانه ها و تصورات غلط درباره صدا متاسفانه وجود دارد. درک اینکه صدا چگونه کار می کند و صداهای مختلف در بدن چگونه تولید و رزونانس می شوند، به شما کمک می کند تا بین توصیه های خوب ، و بد تمایز قائل شوید.

تمیز نگاه صنعتی از نگاه آموزشی

فقط به این دلیل که کسی معلم، مربی یا نوازنده است و یا با افراد مشهور کار کرده است، کارشناس صدا محسوب نمی شود. این افراد ممکن است معلمان خوبی باشند و توصیه ها و تجربیات خوبی برای به اشتراک گذاشتن با شما داشته باشند، اما این بدان معنا نیست که از دانش کافی نیز برخوردارند و یا نسبت به تحولات صوتی-عضلانی آگاه هستند.

تحقیق و اکتشاف در مورد صدا به طور مداوم در حال توسعه است و بشر در حال یادگیری و کشف اطلاعات جدید در مورد نحوه کارکرد صدا است. آگاه باشید که حتی برخی از مربیان و معلمان می توانند “تنبل” باشند و به دنبال راهی آسان و بی دردسر و زحمت برای آموزش به شما باشند و از مطالب اشتباه و یا قدیمی استفاده کنند و یا ممکن است بعضی از مربیان تصور کنند که آنها همه چیز را می دانند و برنامه ای برای پیشرفت و یادگیری جدید نداشته باشند. البته هیچکس نمیتواند همه مسائل مرتبط با صدا را بداند و انتظاری نیست که همه معلمان آواز، در حل همه مشکلات تکنیکی متخصص باشند. تخصص های زیادی وجود دارد که نا آگاهی از آن ها سبب عدم پیشرفت و یا آسیب در خوانندگان وهنرجویان می شوند، همچون حرفه های پزشکی و آسیب شناسی صدا. بنابر این معلمان و مربیان صاسازی و آواز می توانند خود را در مسیر توسعه قرار دهند و سعی کنند به روز باشند و درباره آنچه که می دانند (یا نمی دانند)، با خوانندگان و هنرجویان صادقانه برخورد کنند.

خوانندگان و هنرجویان آواز وظیفه دارند که از میزان و نحوه ی آموزش های اساتید خود آگاهی پیدا کنند. آنان باید اطمینان حاصل کنند که استادشان در جهت به روز رسانی علم خود اقدام کرده است یا خیر.

 همچنین در نظر داشته باشید که بسیاری از محصولات مربیان صداسازی غیر حرفه ای، بر اساس شبه علم یا اطلاعات اشتباه است.

همیشه اطمینان حاصل کنید که علت حمایت اساتید آواز از یک روش خاص و یا یک متد خاص، علاقه ی شخصی آنها به آن متد نباشد. چرا که اینگونه مربیان معمولا صدای منتقدین آن متد و روش را نمی شنوند و قضاوت هایشان علمی نیست.
Dr.Nasim Ahmadi
Speech pathologist

حال نیاز به انجام یک کار تیمی بیش از پیش برای شما روشن شد.

مرکز وکولوژی ایران با حضور متخصصین سلامت صدا و تیم صداسازی و آواز، در راستای ارائه خدمات جامع کوشش می نماید. از دیگر نکات مثبت کار تیمی در این مرکز، ایجاد ارتباط دانشگاهی و پژوهشی است که باعث به روز رسانی تمامی خدمات درمانی و آموزشی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

error: غیر فعال است