کلاس صداسازی آنلاین

کلاس صداسازی آنلاین [تهدید یا فرصت؟]+ 14 نکته کلیدی

کلاس صداسازی آنلاین [تهدید یا فرصت؟]+ 14 نکته کلیدی

پخش ویدیو

کلاس صداسازی آنلاین: همراه با شیوع کرونا در جهان و ضرورت رعایت قرنطینه های کوتاه مدت و بلند مدت ارتباطات شیوه جدیدی پیدا کرده است. بسیاری از کسب وکارها به روش های جدیدی به مشتریان خود خدمات ارائه می دهند. آموزش نیز از این قاعده مستثنا نبوده و دچار تغییر و تحول گسترده ای بوده است.

با گسترش وسایل ارتباط جمعی قبل از شیوع کووید-19 نیز آموزش به روش آنلاین وجود داشت و در دسترس عموم مردم قرار گرفت اما هیچگاه این روند به طور سیستمی گسترش پیدا نکرده بود. آموزش صداسازی نیز به صورت آنلاین سبک و شیوه جدیدی پیدا کرده است.

اما در ایران، آموزش صداسازی آنلاین طرفداران و منتقدین بسیاری دارد. در یک سو عده ای کرونا را بهانه مناسبی برای تحقق عدالت آموزشی دیده و کوچ مربیان صداسازی به فضای آنلاین را موهبتی درخور ستایش می دانند و در آن سو، عده ای با بیان اینکه مادامی که هنوز اشکالات کلاس های حضوری بر طرف نشده چطور می توان به آنلاین شدن آن ها اعتماد کرد، کلاس های آنلاین را فاقد بازدهی مناسب می دانند.

پیشنهاد ما برای کسب طلاعات بیشتر در این زمینه: مقاله اثر کرونا بر صدا

مرکز وکولوژی ایران طی تجربه در زمینه آموزش صداسازی به صورت حضوری یک محیط کاملا علمی این رویداد را تهدید آمیز قلمداد کرد و طی پستی در اینستاگرام آن را نه غلط و نه صحیح بلکه تهدید دانست.

نظرات برخی از کاربران نسبت کلاس آنلاین صداسازی

اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

در نهایت ایران وکولوژی طی بیانیه ای اعلام کرد که علاوه بر فرصت های این روش از کلاس های صداسازی، باید نقاط ضعف آن ها بررسی و بر طرف گردد تا از آسیب به هنرجو و مربی جلوگیری شود.

چندی بعد مطالعه ای در ایرلند انجام گرفت که به بررسی این موضوع پرداخته است. در ادامه شرح مطالعه انجام شده به تفصیل آمده است.

وکو-وینگ

با انجام تمرینات صوتی با وکو وینگ، می‌توانید فشار هوا را در بالا و پایین تارهای صوتی متعادل کنید و فشار بر تارهای صوتی را کاهش دهید. خوانندگان و سخنرانان از این تکنیک برای کاهش فشار صوتی، حذف شکست‌ها (break) صوتی و ایجاد صدای قدرتمندتر استفاده می‌کنند.

خرید وکو وینگ

 خلاصه مقاله:

آسیب های کلاس آنلاین صداسازی

تغییرصدا و گرفتگی صوتی طی دورکاری از منزل در همه گیری covid19

تغییرات صدا در دوران کرونا

آسیب های کلاس صداسازی آنلاین در طول covid19، دولت به منظورجلوگیری از گسترش بیماری، توصیه به کاردر خانه نموده است. علاوه بر عوامل خطر شغلی، افزایش استفاده از وسایل ارتباطی و تغییر محیط کار ممکن است منجر به تغییر صدا و خستگی دستگاه صوتی (vdt) شود. این مطالعه، میزان شیوع، بروز و خصوصیات و ضریب تاثیر تغییر صدا و Vocal Tract Discomfort خود تشخیصی در دورکاری در دوران covid19 را بررسی نموده است.

روش جمع آوری آمار تغییر صدا

یک مطالعه مشاهده ای مقطعی با 1575 نفر شرکت کننده به صورت آنلاین استفاده شد. داده های جمع آوری شده شامل وجود vtd و تغییرصدا، زمان آغاز و شدت آن بود. آنهایی که اظهار ناراحتی می کردند، درآنها کیفیت صدا نیز سنجش می شد. آنالیزهای رگرسیون به منظور شناسایی عوامل خطر مشکلات کلامی و دستگاه صوتی استفاده شد.

نتایج

میزان شیوع vdt و تغییرصدا به ترتیب 68% و %33 و میزان بروزآن ها به ترتیب 50% و 28% درصد بودند. شدت تغییر صدای خود تشخیصی در 72 درصد موارد بصورت ملایم بود. گلوی خشک نشانه­ی غالب vdt در 66% موارد بود.

میانگین امتیاز کیفیت زندگی مرتبط با صدا، 4/82 باانحراف از معیار ±2/13 بود. صدای خسته و زمخت با تن افزاینده نشاندهنده شروع تغییر صدا و vdt درنظر گرفته شد.

افزایش استفاده از ارتباطات تلفنی سبب بدتر شدن شروع vdt و تغییر صدا شد.

نتیجه گیری:

دورکاری در منزل در نتیجه تغییرات در محیط و ارتباطات سبب تغییر صدا و vdt می شود. اگر کاردرخانه برای پس از دوران covid  عادی و نرمال شوند، آموزش کلامی به کارمندان برای محدود کردن اختلالات بالقوه چنین مکان هایی باید مدنظر قرار گیرد.

مقدمه

همه گیری جهانی covid19 سبب شد کشورهایی زیادی، دستورالعملهایی برای کاهش شیوع بیماری به ویژه از طریق فاصله گذرای اجتماعی یا فیزیکی وضع کنند. در جمهوری ایرلند، محدودیت های تردد  (که با نام قرنطینه شناخته می شود) در 27 مارس 2020 اجرا شد. این محدودیت ها شامل ممنوعیت مراجعه به محل کار نیز می شد مگر آنکه آن کار جز خدمات ضروری بود. این دستورالعمل موجب شد، تعداد زیادی از افراد ار خانه مشغول بکار شوند. تغییر محیط کار سبب شد تا فضای خانه به صورت  فضاهای اداری درآید. از طرفی، استفاده از وسایل ارتباطی و ویدئو کنفرانس با تعداد زیادی از افراد افزایش یافت.

بخوبی مشخص شده است که گروه های خاص شغلی به سبب شغلشان در معرض افزایش خطر تغییرات صدا (کلامی) هستند. مطالعات نشان داده اند که عوامل مساعدگر بالقوه ای چون سروصدای محیط، محرک های حنجره، مدت زمان کاری، نوع وسایل ارتباطی و میزان صدای کلامی در این خصوص وجود دارند. این عوامل خطر در کنار متغییرهای غیر شغلی مانند سن، جنس و پاسخ به استرس حائز اهمیت اند. کیفیت هوای کافی، ارگونومیک، تناسب آب بدن  و وضعیت نشت و برخاست هم مهم تلقی می شود. زمانیکه یک نفر دچار تغییرات صدایی می شود، ممکن است علایمی از ناراحتی دستگاه صوتی (vdt) نیز بروز دهند.

اختلالات صوتی خود تشخیصی به شدت بر روی کیفیت زندگی تاثیر میگذارد. همچنین کارایی شغلی فردی تحت تاثیر قرار میگیرد. اختلالات صوتی با غیبت از کار، تغییرات قابل توجه آموزشی، ناتوانی در تکمیل مدارک کاری و محدودیت در ارتباط با همکاران مرتبط است. اختلالات صوتی دارای هزینه مراقبتی بالا بوده که تاخیر در مدیریت این شرایط، هزینه ها را افزایش می دهد. دورکاری های گسترده در زمان همه گیری جهانی ممکن است منجر به افزایش خطر مشکلات کلامی شغلی و vtd مرتبط با آن شود. افزایش استفاده از ارتباطات تلفنی  و آنلاین ممکن است سبب افزایش فشار بر ارگان های صوتی شود. متاسفانه تعداد زیادی از کار در منازل فاقد بهداشت صدا  هستند. این مطالعه تعداد بالایی از اختلالات دستگاه صوتی و کلامی بصورت خودتشخیصی را در جمعیت عمومی طی دوره قرنطینه احصا نموده است. بنابراین شناسایی شیوع، بروز و خصوصیات و تاثیر اختلالات صوتی خود تشخیصی و vdt در طول قرنطینه در ایرلند ممکن گردید.

مواد و روش ها

اخلاق پزشکی

اخلاق پزشکی و رضایتمندی

تاییدیه اخلاقی از موسسه­ ی نویسنده این مقاله کسب گردید. فرآیند پردازش داده ها بوسیله کارمند پذیرش اطلاعات مورد ارزیابی  و تایید قرار گرفت. ثبت پاسخ به سوالات به عنوان رضایت شرکت کنندگان تلقی گردید. پاسخ های نیمه کاره از روند مطالعه و آنالیز خارج شدند. پاسخ های به کلی بینام ، بدون اطلاعات بدردبخور تلقی گردید.

در جهت تکمیل ارزیابی، تمام شرکت کنندگان اطلاعات سلامت کلامی و صوتی را از طریق برگه های تهیه شده توسط پژوهشگر دریافت کردند. در این برگه ها به شرکت کنندگان توصیه می شود که در صورت داشتن صدای غیر نرمال بیش از دو هفته با پزشک خود تماس بگیرند و نقش متخصص حلق و بینی و گفتار درمانی نیز مشخص شده است. همچنین به شرکت کنندگان توصیه شده است تا از هدست و میکروفن استفاده کنند تا میزان کاهش شدت کلامی آنها مشخص شود. شرکت کنندگان به تامین آب کافی بدن، استنشاق بخور و موقعیت مناسب بدن در زمان صحبت کردن تشویق شدند. آنها همچنین درباره ارتباط بین ریفلاکس و کیفیت صدا آموزش دیدند و توصیه به استفاده از دارو در صورت مشاهده علایم ریفلاکس معده و گرفتگی صدا  انجام گرفت. آنها همچنین به بازبینی کارهای روزانه جهت ممانعت از اضافه فشار بر دستگاه صوتی تشویق شدند. در پایان، به آنها لینکی از یک ویدئو در یوتیوب داده شده که تکنیک آه/ خمیازه به منظور اصلاح زمختی صدا را به آنها نشان می دهد.

طراحی روش

یک ارزیابی آنلاین با استفاده از روش مربعی (sap-wall-dorf) جهت بیان اهداف مطالعه طراح شد. در ارزیابی نیاز است، جهت جلوگیری از دست رفتن داده ها، به هر سوال پاسخ داده شود. اطلاعاتی شامل جنس، شغل و سن جمع آوری می شود. از شرکت کنندگان درباره تغییرات روش های ارتباطی در طول قرنطینه مانند مقدار استفاده از تلفن و تماس تصویری سوال شد. در سوالات، به منظور تمایز زمان، بطور مثال، شما چند مرتبه از زمان قرنطینه از تماس تصویری (مانند زوم یا اسکایپ )بعنوان بخشی از کار استفاده کرده اید؟

 پاسخ هایی درخصوص ارگونومیک و فاکتورهای شخصی و محیطی در فضای خانه جمع آوری شد. ارگونومیک شامل استفاده از وسایل کمک ارتباطی مانند هدست، حالت نشتن و برخاست و جایگاه نمایشگر رایانه می شود. کیفیت هوا بعنوان یک عامل محیطی مطرح بود. عامل های شخصی شامل مصرف آب و استرس بصورت گزارش شخصی می شد. (آیا بطور کلی احساس می کنی که کار در منزل، شغل تو را بیشتر دچار استرس کرده است ؟). همه اینها متغییرهای مستقل هستند.

متغییرهای وابسته شامل مجموعه ای از مقادیر مرتبط با بروز، خصوصیت، شروع و تاثیر اختلالات کلامی و دستگاه صوتی می شود. از شرکت کنندگان خواسته شد تا کیفیت کلامی خود را با استفاده از سیستم مبتنی بر garbas توصیف کنند، ولی گزینه صدای خرناس و گزینه ای برای توصیف خوداظهاری صوت نیز اضافه شده است. علایم ناراحتی دستگاه صوتی براساس مقیاس ناراحتی دستگاه صوتی است ولی گزینه ای برای علایم اضافی خودتوصیفی نیز اضافه شد. ضریب تاثیر با استفاده از کیفیت زندگی مرتبط با صدا (v-rqol) سنجیده شد. این پرسشنامه 10 آیتمی دارای 100 نمره است که نمرات بالاتر، ضریب تاثیر کمتر تغییر صدا بر روی کیفیت زندگی نشان می دهد. به منظور کاهش میزان شرکت کننده، آنهایی که اختلالات صوتی را گزارش نکرده بودند، نیازی به پر کردن v-rqol نداشته و در طیف نرمال قرار گرفتند.از شرکت کنندگان خواسته شد تا کیفیت صدا و ناراحتی دستگاه صوتی خود را در طی تماس های تصویری و تلفنی توصیف کنند. برای مثال، چه موقع شما از تلفن یا تماس تصویری استفاده کردید درحالیکه از خانه کار میکیردید؟ آیا شما احساس زمختی صدا یا افزایش تن صدا داشتید؟

اعتبار مطالعه به دو طریق فراهم شد. نخست، سوالات شفاف، دقیق طراحی شده و به خوبی ارایه شدند بدون این که خطایی در ارایه داشته باشند همانطور که در تمرین ها توصیه شده بودند. ثانیا، یک فاز پایلوت اجرایی شد. داوطلبان پایلوت از طریق تبلیغات شبکه های اجتماعی جذب شدند. پنج داوطلب پاسخ دادند درحالیکه سن و جنس و شغلشان تفاوت بود. طرح پایلوت نشان داد که مشکلات در انتخاب شغل ناچیز است اما نمی توان در طرح بیان نمود. مشاغل از مرکز داده کنونی اتحادیه اروپا استخراج شد و قابل اطلاح نبود.

روندهای v-rqol براساس نتایج پایلوت به میزان ناچیزی اصلاح شد. قبل از مشاهده v-rqol، به شرکت کنندگان سوالات مرتبط با ضریب تاثیر (ایمپکت) صدای روزانه یادآوری شد؛ چراکه مشکل بوجود آمده در v-rqol می توانست به عوامل غیر از صدای فرد مرتبط باشد. هر سوال v-rqol بصورت “چه میزان از مشکل را تاکنون داشته اید؟”شروع میشد. برای مثال، اولین ایتم اینگونه است، “چه میزان از این مشکل را تاکنون داشته اید؟ که بخاطر تن صدایتان، گفتگوی خشن باصدای بلند داشته یا در شرایط پرسروصدا شنیده اید”. این وضعیت سوالات را به دوره قرنطینه مرتبط میکرد ، صرف نظر از اینکه به شرکت کنندگان اجازه دهد براساس چارچوب زمانی دیگری پاسخ دهند. یک نسخه کامل از ارزیابی نهایی با سوالات به این متن ضمیمه شده است.

نمونه گیری

پس از اندازه گیری اندازه نمونه، 385 نفر مورد نیاز شدند اما ارزیابی بطور باز ماند و یک نفر دیگر نیز به ارزیابی اضاقه شد تا آنالیز آماری تسهیل شود. تعداد بیشتر شرکت کننده اجازه میداد تا تخمین اندازه اثر و بررسی  اثرات متغییر های مستقل چندگانه بطور همزمان دقیق تر صورت گیرد.

جمعیت مطالعه، افرادی بودند که در طی قرنطینه از خانه کار می کردند. ارزیابی از طریق حساب های شبکه های اجتماعی متعلق به موسسه نویسنده ارسال گردید. مطالعه همچنین در شبکه ملی و بر کمپین انتفاعی تبلیغاتی شبکه اجتماعی انتشار یافت. استراتژی نمونه گیری “گلوله برفی” استفاده شد بطوریکه شرکت کنندگان به انتشار ارزیابی با دیگر مجامع مورد علاقه تشویق شدند. روش شناختی نمونه گیری موجب شد نمونه بزرگی فراهم شود که نماینده بهتری برای جمعیت باشد.

ازریابی در تاریخ 1 می 2020 آغاز شد و در 19 ژوئن 2020 پایان یافت. بنابراین شرکت کنندگان به مدت یک ماه پیش از آغاز ارزیابی دورکاری در منزل داشته اند. زمان پایان ارزیابی، زمان کاهش محدودیت های تردد درنظر گرفته شد که بعضی از مشاغل به محل کارشان بازگشتند.

معیارهای ورود و خروج داده

بزرگسالان بالای 18 سال اهل جمهوی ایرلند که در زمان قرنطینه در منزل مشغول به دورکاری بودند انتخاب شدند. آنهایی که خارج از جمهوری ایرلند بودند از داده ها حذف شدند تا نمونه همگن شود، چراکه دیگر کشورها قرنطینه را در زمان های دیگر و با معیارهای متفاوتی اجرا کرده بودند. آنها که در خانه مشغول مطالعه  (غیر ازکاری) بودند از مطالعه حذف شدند چراکه تمرکز بر مشاغل حقوق بگیر بود. افراد لال پیش از قرنطینه هم از مطالعه حذف شدند چراکه نشانه های شروع اختلال کلامی جدید در آنها قابل تشخیص نیست. ارزیابی مورد نظر افراد لال را بدین صورت از مطالعه کنار گذاشت که از آنها خواسته شده بود اگر قبل از قرنطینه قادر به تولید هیچ صدایی نیستید، در مطالعه شرکت نکنید. افراد با تغییرات صدایی قبلی از مطالعه حذف نشدند چراکه تشدید اختلالات صوتی آنها از اهداف مطالعه بود.

آنالیز آماری

mimitab17 برای آمارهای استنتاجی و توصیفی استفاده شد. تمام مفروضات آزمون مورد توجه قرار گرفت. رگرسیون لوجستیک دوتایی و توصیفی برای آمار استنتاجی با ضریب معناداری کمتر از 0.05 در نظر گرفته شد. نخست روابط معنی دار با اتفاده از آنالیز یک متغییره شناسایی شده و سپس در مدلی چند متغییره قرارمیگرفتند. یک مدل صرفه جویانه با حدف داده های غیرمعنی دار تکراری نیز تهیه شد.

متغیرهای مشتق شده

برخی متغیرها با یک عمل ویژه بر روی پاسخ های مطالعه مشتق شدند. از شرکت کنندگان پرسیده می شد که آیا شما فکر میکنید با صدایتان از الان بصورت روزانه مشکل دارید؟ و بعدا پرسیده می شد که آیا شما با صدایتان از قبل از قرنطینه بصورت روزانه مشکل دارید. کسانیکه الان مشکل داشته وقبلا نداشته اند بعنوان یک تغییر صدای جدید درنظر گرفته می شدند و در محاسبه بروز لحاظ میشد. سوال 12  از شرکت کنندگان می پرسید که کدامیک از حس های فیزیکی را در گلویتان در زمان دورکاری در منزل بطورت روزانه داشته اید؟ هر شرکت کننده ای که حداقل یکی از نشانه ها را انتخاب میکرد بعنوان vdt درنطر گرفته میشد. آنهایی که به سوال آیا شما قبل از قرنظینه حس فیزیکی در گلویتان داشته اید جواب منفی می دادند بعنوان یک  مورد جدید vdt درنظر گرفته می شدند. که در محاسبه بروز لحاظ می شد. تغییر در مقدار تماس تلفنی و تصویری قبل و بعد از قرنطینه بطور محاسباتی استخراج شد. برای مثال، از شرکت کنندگان پرسیده شد که چتدبار قبل از قرنطینه از تلفن بعنوان بخشی از کارتان استفاده میکردید؟ سپس یک سوال با هان مضمون از زمان قرنطینه پرسیده می شد. پاسخ ها از هرگز تا خیلی زیاد احصا شدند و آنها بصورت توصیفی در قالب اعداد اصلاح شدند. بنابراین افزایش یا کاهش تکرار، با ارزیابی تفاوت پاسخ ها بین قبل و بعد از قرنطینه محاسبه شد.

سوال 38 ارزیابی کیفیت هوای محیطی را مدنظر قرارداده و از شرکت کنندگان میپرسید که دوست داریدف بگویید کدامیک از گزینه ها محیط کاری شما را در منزل توصیف میکند؟ . پاسخ ها شامل شرایط شدید مثل هوای خشک، غباری یا مرطوب می شد. هرگونه شرایط شدید بعنوان کیفیت ضعیف هوایی درنظر گرفته می شد درحالیکه هیچ مشکلی با کیفیت خوب وجود نداشت.

نتایج

 

ویژگی های شرکت کننده

2258 پاسخ جمع آوری شد و 683 از آنها بدلیل تکمیل ناقص از آنالیز حذف شدند. بنابراین داده های نهایی n⁼1575 بود. سن شرکت کنندگان بصورت نرمال توزیع نشده بود.میانه سن 46 سال (داخل طیف چارک) با طیف 18-78 سال بود. توزیع جنس بصورت 222 نفر مرد (14%)و 1353نفر زن (86%)بود و گزینه دیگری نبود.

شیوع و بروز

شیوع تغییر صدای خود اظهاری 56 نفر از 1575 (33%) و بروز آن 441 نفر از 1575 (28%) بود. در گروه دچار مشکل تکلم، بروز بصورت 441 نفر از 516 نفر (85%) بود. در گروه موارد تغییر صدایی جدید، 14 نفر از 441 (3%) از یک مراقب سلامت تشخیصی دریافت کرده بودند. 66 نفر از 1575 شرکت کننده (4%) قبل از قرنطینه دارای تغییراتر تکلم بودند که در زمان تکمیل ارزیابی بهبود یافته بودند. از میان آنهایی که اختلال صوتی آنها بهبود یافته بود، 43 نفر از 66 (65%) مدرس بودند. از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا در زمان تکمیل ارزیابی علایم vdt دارند. شیوع این سوال 1076 از 1575(68%)، بروز آن 785 از 1575 (50%)

در کل مطالعه کوهرت بود. در زیرگروه افراد vdt، بروز 785 از 1076 (73%) بود.

خصوصیات و ضریب تاثیر (ایمپکت)

ازآنهایی که تغییرات صدایی در زمان تکمیل ارزیابی داشتند خواسته شد تا شدت مشکل صدای خود را قبل و بعد از قرنطینه ابراز کنند. نتایج مشخص می کند که کیفیت صدا بعد از قرنطینه بدتر شده است. همچنین از این شرکت کنندگان خواسته شد تا کیفیت صدا (جدول 2) و علایم vdt (جدول3) را با استفاده از خوداظهاریو گزینه های ارزیابی مشخص کنند. عدد میانه علایم vtd  بود. (چارک 2، دامنه 1-7)

آمار تاثیر کرونا در حنجره
جدول 2

آمار تاثیر کرونا در حنجره

شرکت کنندگان با اختلال صدا از زمان قرنطینه، v-rqol را پر کردند. میانگین امتیاز 4/82 (انحراف معیار 2/13)، میانه 85 و دامنه 5/27-100 بود. طبق نویسندگان این معیار، امتیاز میانگین برای برای افراد دچار اختلال صدا 5/53 و برای افراد بدون اختلال صدایی 98 با انحراف معیار 9/3 است. در ارزیابی، 419/516 (81%) از افراد با اختلالات صدایی  در زمان تکمیل ارزیابی، زیر مرز پایینی v-rqol برای افراد بدون اختلال صدایی است درحالیکه 127/516 (25%) از افراد زیر مرز بالایی، دچار تغییر صدای هستند.

مورد جدید اختلال صوتی

رگرسیون دوتایی در متغییرها مستقل، اختلال صوتی جدید را پیش بینی می کند( جدول4). آنهایی که این مشکلات را قبل از قرنطینه داشتند نمی توانند یک مورد جدید را بوجود آورند و در نتیجه از آنالیز حذف می شوند. از طرفی، مردان دچار استرس که صدایشان را بالا برده یا زمختی در آن می اندازند و در محیطی با کیفیت هوایی ضعیف کار میکنند بیشتر در معرض خطرند. بیان شد که افزایش استفاده از تلفن (p=0.056) و افزایش مصرف آب (p=0.061) بطور زیادی حاکی از شروع یک اختلال صوتی هستند.

آمار تاثیر کرونا در حنجره
جدول 4

شدت اختلال صوتی خود اظهار شده

از شرکت کنندگان پرسیده شد  که آیا اکنون تمایل دارند تا شدت مشکل صدایی خود را بیان کنند؟ با استفاده از پاسخ های عدم/کم/متوسط/شدید. رگرسیون توصیفی، نشانگرهای بدتر شدن کیفیت صدا را شناسایی نمود. موقعیت نشتن نامناسب در زمان کار در منزل و پشت نمایشگر رایانه در آنالیز یک متغییره معنی داربود ولی در آنالیز چند متغییره نبود. آنهایی که از نمایشگر رایانه به منظور کار استفاده نمی کردند نسبت به آنهایی که با حالت نشستن غیرمناسب از آن استفاده می کردند، بطور معنی داری دارای کیفیت صدای بدتری بودند. اغلب در تحلیل چند متغییره، استفاده مکرر از تن صدای بالا و زمخت و تماس تصویری کمتراز قبل از قرنطینه با کیفیت صدای نامطلوب درارتباط است.

موارد vdt جدید

رگرسیون دوتایی، عوامل مستعدکننده vdt  جدید را شناسایی کرد. شغل بطور معنی داری شروع یک vdt جدید را برآورد می کند. بیشترین طبقات شغلی تحت تاثیر براساس نسبیت (1) کادر درمانی، گردشگری، سرگرمی، ورزش 83% (2) مراقبت، کودکان، خیریه،کار اجتماعی 78% (3) منشی، مامور امنیتی، پست، تلفن 73% هستند. در طبقات شغلی در معرض خطر، آنهایی که بطور فزاینده از تلفن یا تماس تصویری استفاده نموده، مرتبا صدایشان را زمخت کرده یا بالا برده، کیفیت هوای فضای کار ضعیف داشته و دارای کار پراسترسی در خانه اند، بیشتر در معرض vdt هستند.

V-RQOL

مشخصه های امتیاز بدV-RQOL در افراد با اختلال صوتی جدید ارزیابی شدند. در هر دو رگرسیون توصیفی یک و چند متغییره، افرادی که مکررا صدای خود را طی تماس بالا برده یا زمخت کرده اند، از مانیتور کامپیوتر استفاده نکرده اند (نسبت به آنهایی که از یک مانیتور با جانمایی مناسب استفاده میکنند) و بیشتر آب می نوشند بیشتر مستعد به داشتن نمرات بدتر در این مقیاس هستند.

بحث

میزان شیوع اختلال صوتی 33% در این مطالعه نسبت به میزان های گزارش شده­ی 7/1%-6/7% در ایالات متحده، 9/16% در سوئد بالاتر است ولی نسبت به 5/38% یونان کم تر است. با وجود اینکه شیوع در اینجا بالاست ، برخی اختلافات در میزانهای شیوع بدلیل تفاوت در معیارهای تشخیص بین مطالعات و احتمالا تفاوت های زبانی یا فرهنگی قابل انتظار است. درخصوص میزان بروز، 85% انهایی که اختلال صوتی را گزارش کرده اند، مشکل صدایشان از زمان قرنطینه آغاز شده است. مطالعات مشاهده ای مانند این مطالعه، به منظور کشف علت مناسب نیستند ولی  به نظر می رسد این میزان از بروز در زمان قرنطینه غیر عادی بوده و به موردی اشاره داشته باشد.

اختلال صوتی خوداظهاری تقریبا در سه چهارم موارد کم برآورد شد هرچند که طبق امتیازات V-RQOL  تاثیری بر زندگی روزانه میگذارد. امتیاز میانه بیانگر تاثیر اندک است. این یافته دوباره بایستی احصا شود چراکه تنها 3% از شرکت کنندگان با مشکلات صوتی، تشخیص رسمی دریافت کرده اند. اگر اختلالات شرکت کنندگان کم بود، می توان با یک برنامه بهداشت کلامی موثر آن را مدیریت کرد. نشان داده شده است که برنامه های کلامی در مدیریت تغییرات صدایی در کارمندان مرکز تماس های تلفنی، که در ارتباط با روش های ارتباطی با این مطالعه کوهرت مشابه اند، موثر است. هرگونه مداخله جه حب مشکلات صداییی ممکن است منجر ذخیره کردن هزینه در سایر خدمات مراقبتی- بهداشتی باشد. مشکلات صداهای شغلی بعنوان یک پیش رو خصوصا در گروه های در معرض خطر با حداقل حمایت های در محیط کار شناخته می شود. کارمندان نیازمند یک اقدام فانونی هستند تا از سلامتی صوتی در کار از منزل مطمئن گردند. هر چند این مهم ممکن است در پسا کرونا تشدید شود چرا که ممکن است کار در منزل به عنوان یک مکان رایج بدل شده و نیازمند حمایت قضایی گردد.

این مطالعه نشان داد که سن بیشتر و جنس مرد با اختلال صوتی جدید در ارتباط است. با وجود سن بالا بعنوان یک عامل خطر، مشکلات صدایی در زنان رایج تر است. شغل دراین مطالعه با مشکلات صدایی ارتباطی ندارد. ولی با VDT ارتباط دارد. مقایسه این مطالعه با سایر مطالعات دشوار است چراکه همانطور گفته شد، مطالعات دیگر از سیستم های طبقه بندی شغلی متفاوتی  استفاده کرده اند. با این همه، سه طبقه شغلی ای که بیشترین درگیری در صدا را دارند مربوط به مشاغلی است که بیشتر از صوت استفاده می کنند و این شگفت انگیز نیست. زمانبندی این مطالعه در شرایطی انجام شد که سال آکادمیک پایان یافته بود در نتیجه ممکن است پاسخ ها کمی استراحت صوتی را منعکس کنند اما ممکن است نتایج برابری در برخی موارد ارایه دهند بطوریکه استفاده از صدای بلند در وسایل ارتباطاتی از محیط کلاس درس بیشتر استفاده شده و مفیدتر واقع شود.

این مطالعه اختلالات در منزل را به جای یک محیط معمول کاری محاسبه می کند و افزایش استفاده از تماس تلفنی و  تصویری در قیاس با دوره پیش ازقرنطینه را با VDT  جدید مرتبط می داند. یک یافته غیر عادی آن بود که افراد با تماس تصویری کم نسبت به کسانیکه به مراتب از آن استفاده میکردند، اختلالات بدتری داشتند. دلیا این امر ناشناخته است ونیازمند تحقیق بیشتراست. یک میتواند یک توضیحی باشد که افراد با تماس تلفنی نسبت به تماس تصویری بیشتر دارای آسیب های صوتی می شوند. اطلاعات در خصوص استفاده افراد از وسایلی مانند هندزفزی، میکرفون مستقر و هدست ها در افراد بعنوان بخشی از مطالعه جمع آوری شد. از آنجاییکه آنالیز آنها طولانی میشود می توان مطالعه جداگانه مورد بررسی قرار گیرند.

افرادی که اظهار میکنند در طول تماس تلفنی یا تصویری  از صدای بلندتر یا زمختر استفاده میکنند بیشتر ممکن است دچار VDT جدید و اختلال کلامی شوند و این شگفت آور نبود. همانطور که اختلال کلامی بدتر تاثیر بیشتری بر کیفیت زندگی افراد میگذارد. برخی عادات ممکن است منجر به تنش عضله در اختلال کلامی شوند. برنامه های سلامت کلامی باید در افرادی که از وسایل ارتباطی در دورکار استفاده میکنند اغاز گردند و آگاهی بخشی از الگوهای صحبت نا بهنجار پیش از اصلاح آن مدنظر قرارگیرد.

سوالات درخصوص موقعیت نشستن و برخاست و در برابر مانیتور کامپیوتر به تحقیق اضافه شد تا اثر موقعیت بدن بر تولید صدا را بسنجد. یک بازبینی نظامند اخیرا نتیجه گرفته که موقعیت بدن مناسب در یک حالت ثابت یا حرکت کوتاه با تنش عضله پایین به حنجره برای تولید صوت کمک میکند. در اینجا این مدنظر قرار گرفته که ممکن است فضاهای خانگی، دارای موقعیت نشستن، میزکار، حالت مانیتور کامپیوتر یا حتی لپ تاپ نامناسب باشند. این موارد می تواند منجر یه تنش و فشار عضلانی در تنفس یا صوت به مدت طولانی شوند. از آنجاییکه موقعیت و حالت مانیتور کامپیوتر منجر به کیفیت بد صدا در آنالیز یک متغیره می شود ولی در ترکیب با عوامل در آنالز چند متغییره معنی دار نبود. یک یافته غیر منتظره آن بود که افراد با بدون مانیتور کاری نسبت به آنهایی که دارند دارای امتیازات بدتری در اختلالات صوتی و V-RQOL بودند. ذلیا این امر مشخص نیست اما ممکن است افراد بدون مانیتور درگیر کارهای کلامی بیشتر یا استفاده از تلفن بیشتری باشند.

این مطالعه از شرکت کنندگان پرسیده که کار در منزل آنان را دچار احساس استرس بیشتر میکند. استرس در این مورد با VDT و اختلال صوتی سنجیده می شود. دادن استرس با مشکلات صوتی در ارتباط است و این پوشیده نبود. کیفیت هوا دربروز  VDT و اختلال کلامی نقش بازی میکند بطوریکه کیفیت ضعیف احتمال داشتن مشکل را افزایش می دهد. بررسی اینکه کیفیت هوا با نشانه های خشک VTDS مرتبط است جالب خواهد بود. این عوامل ممکن است توضیح دهد که چرا افزایش مصرف آب با مشکلات دستگاه صوتی و کلامی مرتبط است. بنظر می رسد که چنین افرادی با مصرف آب بیشتر سعی در حل مشکل میکنند.

نقاط قوت و ضعف ثبت نام کلاس صداسازی آنلاین

این مطالعه، اولین مطالعه سنجش تاثیر کار در منزل بر ناراحتی دستگاه صوتی و کلامی بود. این مطالعه از ابزارات مجود با کمترین اطلاح  و دستکاری بهره می برد. این مطالعه از تعداد زیادی شرکت کنندگا بهره میبرد که به تعمیم نتایج کمک می کند. یک طیف بزرگی از سن و شغل افراد در بکارگیری نتایج در مقیاس جمعیت کمک میکند اما، باید درنظر داشت که بیشتر پاسخ دهندگان زن بوده و هیچ کدام دوجنسه یا ترنس و .. نبودند.

اختلالات ارزیابی شده شرکت کنندگان در این مطالعه با شغل عملی در واقعیت سنجیده شده و سایر عومال بالقوه مرتبط مانند استفاده از صوت اجتماعی، تاریخچه پزشکی و وضعیت سیگار لحاظ نشده اند. محدودیت بالقوه دیگر آن است که شرکت کنندگانتحقیق خود انتخابی بودند. بطوریکه انتخاب شرکت کننده با تبلیغات در سطح عمومی ممکن است منجر به تورش (بایس) انتخاب شود و افراد با ناراحتی دستگاه صوتی و کلامی بیشتر تمایل به تکمیل ارزیابی داشته باشند. استفاده از مطالعات تجربی با مقایسه کارکنان در منزل و اداره، و چهره به چهره نسبت به دورکاری ارتباطی مفید خواهد بود خصوصا که تکنیک نمونه گیری رندوم استفاده شود.

نتیجه گیری

شیوع اختلال صوتی در کارمندان دور کار از مقادیر پزارش های قبلی در سطح جمعیت عمومی بیشتر است. علت شیوع  معنی دار بالای VDT  مشخص نیست. بروز اختلال کلامی و VDT با دوره قرنطینه ارتباط داشتند. بطوریکه اختلال صوتی معمولا اندک  و علایم VDT ناچیز بود که می تواند بطور بالقوه منجر به شکایات جدی، در صورت عدم مدیریت، شود.

یافته های این مطالعه پیشنهاد میکنند که محیط کار در منزل و فعالیت های ارتباطی در گسترش اختلال صوتی  و VDT خود اظهاری نقش دارد. با افزایش کار در منزل نیاز است تا افراد بیشتر مورد محافظت قرار گیرند. مکان های کاری بایستی آموزش و لوازم حفظ سلامت کلامی برای کار در منزل را درنظر بگیرند.

حال با توجه به مطالعه ی انجام شده، مطمئن تر می توان گفت که کلاس صداسازی آنلاین بدون رعایت نکات بهداشت صوتی حتما تهدیدی برای سلامت صدای مربی و هنرجو محسوب می شود. اما سوال اینجاست که برای جلوگیری از آسیب چه باید کرد؟

نکات مهم کلاس صداسازی آنلاین

نکات مهم کلاس های صداسازی آنلاین

  1. از سلامت صدا و حنجره خود قبل از آغاز دوره های آنلاین اطمینان حاصل کنید
  2. سعی در انتخاب مناسب ترین درگاه برای تماس های خود باشید(ایران وکولوژی،زووم و اسکایپ را پیشنهاد می دهد)
  3. سعی کنید از لپ تاپ و یا کامپیوتر برای تماس استفاده کنید
  4. از هدفون یا هدست مناسب استفاده کنید
  5. سرعت اینترنت شما نباید کند باشد
  6. پوزیشن خود(مخصوصا وضعیت سر و گردن) خود را به بهترین حالت اصلاح کنید
  7. آب رسانی و بخور را فراموش نکنید
  8. گرم کردن صدا قبل از تماس الزامی است
  9. از بروز بودن نرم افزار تماس خود اطمینان حاصل کنید
  10. فضایی که برای جلسات آنلاین انتخاب می کنید باید خصوصی و به دور از موارد برهم زننده تمرکز باشد. اطمینان حاصل کنید که فرد دیگری صدای شما را نمی شنود.
  11. مواردی که ممکن است منجر به برهم زدن حواس هر دو طرف شود، عبارتند از زنگ در، سر و صدای بیرون، صدای تلویزیون و رادیو و صدای مکالمه ی دیگران.
  12. دقت کنید که یک منبع نور دائمی و مناسب در تمام طول جلسه داشته باشید. منبع نور را در پشت سر خود قرار ندهید چون صورت شما سایه می افتد و فرد مقابل قادر به دیدن شما نیست.
  13. حین جلسه نیز لباس رسمی بپوشید. سعی کنید رنگ لباستان در تضاد با رنگ دیوار پشتتان باشد. از لباس طرحدار استفاده نکنید زیرا ممکن است تمرکز را مختل سازد.
  14. حفظ تماس چشمی حین جلسه کلاس صداسازی آنلاین بسیار با اهمیت است. زیرا نیاز هست که هر دو طرف احساس کنند تمام حواس طرف مقابل معطوف به اوست. از پرداختن به سایر کارها، نگاه کردن به سایر صفحه ها، و یا یادداشت کردن طولانی بپرهیزید.

تیم تحریریه ایران وکولوژی به شما پیشنهاد می کند تا در خصوص این مطالب نیز مطالعه ای داشته باشید!

1 دیدگاه دربارهٔ «کلاس صداسازی آنلاین [تهدید یا فرصت؟]+ 14 نکته کلیدی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *