پاسچر در موسیقی

پاسچر در موسیقی [آناتومی بدن در خوانندگی + 6 تمرین]

پاسچر در موسیقی [آناتومی بدن در خوانندگی + 6 تمرین]

پاسچر در موسیقی: جهت کنترل تنفس باید وضعیت بدنی مناسب یا قرارگیری مناسب اندام های بدن را برای خوانندگان در نظر بگیریم که این موضوع باعث ایجاد سه مزیت عمده می شود (بانچ ، 1995):

  • تنفس راحت تر می شود
  • تنش عضلانی کاهش می یابد
  • فعالیت آوازی، خستگی کمتری به همراه دارد

وضعیت صحیح بدن، دنده ها را بالا می برد، باعث انبساط بیشتر ریه می شود و منجر به کنترل تنفس می گردد.

بدون وضعیت بدنی مناسب، عضلاتی که تنها وظیفه ی تولید صدا را دارند حال باید برای حفظ وضعیت بدن بکار گرفته شوند و این به معنی تحمیل تنش بر عضلات حنجره است.

نکات باورنکردنی تنفس در خوانندگان

خواه خواننده در حالت حرکت، ایستادن یا نشستن باشد، قرارگیری مناسب بدن، جابجایی و انتقال تنش بین عضلات مختلف را تسهیل می کند و به تولید صدای مناسب کمک می کند (کاردوسو، لامینی-اولیوریا و منسز، 2017).

تنش عضلانی بیش از حد یا بی جا، آزادی عمل مکانیسم های تنفسی را کاهش می دهد، کیفیت صدا را پایین می آورد و آواز خواندن در گام های بالاتر را به چالش می کشد.

در واقع، آواز خواندن با وضعیت قرارگیری بد اندام های بدن، با تلاش صوتی بیشتری همراه است (گیلیام و جونز، 2017). خوانندگانی که وضعیت بدنی مناسبی ندارند، به راحتی خسته می شوند زیرا انرژی زیادی را صرف حفظ تعادل بدن خود می کنند.

حتی خوانندگانی که از اهمیت وضعیت بدنی خود آگاه هستند، نیاز به یادآوری این نکات دارند.

الزامات قرارگیری مناسب وضعیت بدن در خوانندگی

برای برخی، اصطلاح “ژست” معنای منفی دارد و ممکن است یادآور تصاویری از بدن در حالت تبلیغاتی و حالت های خاص و عجیب عضلانی باشد.

شاید به همین دلیل است که بسیاری از افراد شروع به استفاده از اصطلاح “هم ترازی یا وضعیت بدن” برای اشاره به یک موقعیت قرارگیری ایده آل اندام های بدن برای آواز (یا در زندگی معمولی) کرده اند.

لازم به یادآوری است که همه بدن ها تا اندازه ای با هم متفاوت هستند و طبیعت پویای آواز خواندن، به جای سختی، به انعطاف پذیری نیاز دارد.

هنگام آواز خواندن، همۀ ما شبیه به هم نخواهیم بود، اما  همۀ ما باید به دنبال وضعیتی باشیم که بتواند بدن ما را در انجام وظیفۀ خود پشتیبانی کند.

  • “تارهای صوتی ما به وضعیت عاری از اسپاسم و تنش احتیاج دارند که به جای به سختی نگه داشته شدن، به صورت پویا تثبیت شده باشند” (فریدلندر ، 2018 ، ص 1).
  • وضعیت بدن در خوانندگی، از طریق روابط ایجاد شده بین سیستم تنفسی، مکانیسم آوایی و تشدید کننده ها و همچنین از طریق بازخورد عضلات به سیستم عصبی، نه تنها به کنترل تنفس بلکه به تمام جنبه های تولید صدا کمک می کند. (کالاگان ، 2014 ، ص 22).
  • “توازن حول ستون فقرات و پاها بهترین حالت وضعیتی برای آواز خواندن است.”

توازن

دشمن توازن، مستقیم ایستادن و خم شدن هستند.

“مستقیم ایستادن” سبب سفت و سخت شدن عضلات و کشیده شدن بی مورد آن هاست.

“خم شدن” کشیده شدن به سمت پایین است که سبب کاهش توان عضلانی برخی عضلام مهم در آواز می گردد. (کونابل ، 2000 ، ص 15).

برای بسیاری از افراد، قرارگیری مناسب بدن، با احساس طبیعی همراه نیست و این افراد نیاز به راهنمایی تخصصی دارند.

بیشتر ما با گذشت زمان و در حین کار و فعالیت های روزمره، به یک وضعیت بدنی عادت می کنیم.

تکنیک الکساندر و روش فلدنکرایس به ویژه برای مجریانی که خواهان وضعیت بدنی بهینه، کارآمدی و آزادی هستند، بسیار مفید است.

(برای مثال می توانید به سایت های alexandertechnique.com و feldenkrais.com مراجعه کنید).

برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه مقاله مراحل تنفس [روش صحیح دم و بازدم در خوانندگی] کلیک کنید 

پاسچر در موسیقی (دستیابی به وضعیت بدنی مناسب جهت کنترل تنفس)

برای کمک به دستیابی به وضعیت بدنی مناسب، بدن خود را طوری قرار دهید که یک خط مستقیم خیالی از پشت گوش، مرکز شانه، بالاترین نقطه استخوان ران، مفصل زانو و دقیقاً جلوی مچ پا، عبور کند.

پاها را مستقیماً زیر شانه ها قرار دهید (یعنی به اندازۀ عرض شانه از هم فاصله داشته باشد) تا به حفظ توازن کمک کند.

یک پا را کمی جلوتر از پای دیگر خود قرار دهید تا با هرگونه تمایل به تکان خوردن به طرفین مقابله کنید. 

وزن بدنتان باید به طور مساوی بر روی هر دو پا تقسیم شود – از قرار دادن وزن بیش از حد روی پاشنه ها یا جلوی پا خودداری کنید. 

توجه داشته باشید که به دلیل تفاوت در فیزیولوژی، هر خواننده باید وضعیت آواز خواندن بهینۀ خود را پیدا کند (کونابل ، 2000). 

شکل 1.1 وضعیت ایستادۀ مناسبی را برای یک خوانندۀ خاص نشان می دهد، که نشان دهندۀ نمای جلو و نمای جانبی است. 

استخوان جناغ (استخوان سینه) نباید به طور مصنوعی بالا نگه داشته شود، به طوری که کمر بیش از حد قوس داشته باشد.

وضعیت جناغ سینه

همچنین نباید به واسطۀ حالت خمیده، بطور مصنوعی پایین باشد. دنده ها باید در حد معقولی بالا باشند تا فضای مناسب برای تنفس فراهم شود.

بالا بودن جناغ سینه باعث افزایش ظرفیت ریه می شود (بانچ، 1995). از بالا نگه داشتن مصنوعی جناغ سینه در یک وضعیت قرارگیری نظامی خودداری کنید. برای رسیدن به یک احساس شناور تلاش کنید.

وضعیت بدنی در خوانندگی
تمرین دستیابی به وضعیت بدنی مناسب

این تمرین را برای یافتن موقعیت راحت جناغ سینه، امتحان کنید:

شانه ها را به جلو حرکت دهید، جناغ را به سمت ناف شکم حلقه کرده و چانه را به سمت پایین بکشید.

سپس حرکت را معکوس کنید، به سمت بیرون باز شوید، استخوان سینه (جناغ) را به سمت، بالا بکشید، شانه ها را به عقب بکشید و کمر را به سمت عقب و پایین قوس بدهید.

سپس به بدنتان اجازه دهید تا به وضعیت توازن و خنثی، همانطور که در بالا توصیف شد، باز گردد.

جنبه های مهم آناتومی بدن در خوانندگی جهت کنترل تنفس

موقعیت سر

موقعیت سر برای تولید صدا بسیار مهم است. موقعیت سر همچنین می تواند جنبه های دیگر وضعیت بدن را تحت تأثیر قرار دهد که بر کیفیت آواز تأثیر می گذارد.

اگر سر به طور نامناسب قرار گرفته باشد، سایر قسمت های بدن برای حفظ تعادل وارد عمل می شوند که منجر به کشش و مصرف بیش از حد انرژی می شوند (دایم، 2009). 

برای بسیاری از سبک های آواز خواندن، چانه باید با زمین موازی باشد تا حنجره قابلیت انعطاف پذیری داشته باشد. 

در برخی از سبک های معاصر مانند “بلتینگ”، ممکن است برای کمک به ایجاد صدای واضح، اجازه داده شود تا حنجره بالا آورده شود. 

موقعیت چانه

بالا بردن چانه، امکان بالا آمدن حنجره را فراهم می کند. برای آواز خوانی کلاسیک، کمی خم شدن به سمت پایین مطلوب است تا حنجره بتواند یک موقعیت پایین تر و پایدارتری داشته باشد. 

اگر چانه بیش از حد به سمت پایین متمایل شود، آزاد کردن انتهای فک و باز کردن دهان مشکل خواهد بود. از کشیدن چانه به سمت عقب خودداری کنید، زیرا این کار باعث منقبض شدن گلو می شود. 

مطالعات اشعه ایکس نشان می دهد که عقب کشیدن سر، حنجره را بیش از حد تحت فشار قرار می دهد (وننارد، 1967).

این مسئله باعث ایجاد کشش اضافی و ایجاد یک صدای “ووفی” مانند می شود. همچنین از جلو دادن چانه به سمت جلو خودداری کنید.

این حرکت نیز شکل مجرای صوتی را تغییر شکل می دهد. نحوۀ قرارگیری موقعیت سر، بر روی صدای شما که نشان دهندۀ وضعیت تارهای صوتی شماست، تاثیر می گذارد. 

همانطور که اگر یک ترامپت را خم کنید نمی توانید انتظار صدای خوبی داشته باشید، به همین ترتیب، نباید دستگاه صوتی خود را خم کنید. برای نشان دادن تأثیر این کار بر کیفیت صدا، [a]  یا [ae] را بخوانید ([ae]  حرف صدا دار در واژۀ “cat” است). 

سر خود را به سمت عقب و سپس به سمت جلو حرکت دهید، چانۀ خود را جلو نگه دارید.

به نحوۀ تغییر صدای خود توجه کنید. اکنون، [a]  یا [ae] را امتحان کنید و موقعیت چانه خود را به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا ببینید، چگونه صدای شما تغییر می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه مقاله کنترل تنفس در خوانندگی +[تکنیک نفس گیری در خوانندگی] کلیک کنید

وضعیت سر و چانه در کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانان معمولاً، به خصوص وقتی که صدای آنها بالا می رود، به طور ناخودآگاه چانۀ خود را بالا و سر خود را کج می گیرند.

اگرچه ممکن است یک چانۀ تا حدی جلو آمده برای برخی از سبک های معاصر مناسب باشد، اما نباید یک موقعیت پیش فرض برای همه آوازها در نظر گرفته شود.

مربیان آواز و صداسازی باید به خوانندگان جوان خود کمک کنند تا از موقعیت سر و چانۀ خود آگاهی یابند.

چرخاندن سر برای دیدن رهبر گروه

در بعضی از ترتیبات گروههای کر ممکن است لازم باشد خوانندگان کمی سر خود را به سمت چپ یا راست برگردانند تا رهبر ارکستر را ببینند.

در حالت ایده آل، خوانندگان باید بدن خود را به سمت رهبر ارکستر بچرخانند تا سر آنها مستقیم به سمت جلو باشد.

با این حال، چرخش مختصر سر به سمت رهبر مشکلات جدی ایجاد نمی کند.

اگر خوانندگان بیش از حد سر خود را برگردانند، عضلات گردن منقبض می شوند، انرژی اضافه مصرف می شود و بر روی صدا تاثیر می گذارد.

خوانندگان همچنین باید فضای کافی در اختیار داشته باشند تا بتوانند رهبر ارکستر را به راحتی ببینند – در مورد کسانی که نمی توانند موقعیت خود را تنظیم کنند این مسئله منجر به تنش های نامطلوب می شود.

فاصله مناسب همچنین به خوانندگان کمک می کند تا صدای خودشان و صدای دیگران را بشنوند، عامل مهمی در توانایی “روی نُت” خواندن تأثیر دارد.

نگه داشتن برگۀ موسیقی و دیدن رهبر ارکستر

خوانندگان اغلب هنگام نگه داشتن برگۀ موسیقی با مشکلات وضعیت سر مواجه می شوند.

خوانندگانی که برگۀ موسیقی خود را در موقعیت پایین نگه می دارند هنگام خواندن، چانۀ خود را به سمت پایین متمایل می کنند و اگر در یک گروه آوازی بخوانند هنگام نگاه کردن به رهبر ارکستر، چانۀ خود را بالا می برند. 

خوانندگانی که برگۀ موسیقی خود را نسبتاً بالا نگه می دارند، برای دیدن موسیقی و نگاه به رهبر ارکستر یا مخاطب، فقط باید چشمان خود را به بالا و پایین حرکت دهند.

شکلهای 1.1 و 1.3 روش های مناسب نگه داشتن برگۀ موسیقی در دو حالت ایستاده و نشسته را نشان می دهد.

به نحوه قرارگیری برگه در دست و مچ خواننده توجه کنید. موقعیت برگه، به گونه ای که در مسیر صدا اختلال ایجاد نکند، نگاه کردن به رهبر ارکستر یا مخاطب را تسهیل می کند.

چنین اختلال هایی، فرکانس های هارمونیک بالاتر را تضعیف می کند (گالانت، 2011). هنگام نگه داشتن برگۀ موسیقی، توجه داشته باشید که این مسئله می تواند باعث انتقال تعادل شما به سمت جلو شود و منجر به مشکلات کمر و شانه گردد.

بدون اینکه به پشت خم شوید، مقداری از وزن خود را به سمت پاشنه منتقل کنید و این عدم توازن را کاهش دهید.

شانه های آزاد شده

وضعیت شانه بر میزان تنش در بدن تأثیر می گذارد. شانه ها باید در جای خود رها و آزاد باشند. آنها نباید سفت و محکم و یا در هم قفل شده باشند. تیغه های شانه و بازوها نیز باید آزاد باشند.

بازوها، دست ها و پاها

بازوها و دست ها باید در کنار بدن آویزان شوند (اگر آواز را از حفظ می خوانید) و خوانندگان باید از گره زدن دست ها خودداری کنند (مک کینی، 2005). بعضی از خوانندگان دستهایشان را جلو یا عقب نگه می دارند.

ما این روش را توصیه نمی کنیم، زیرا باعث ایجاد تنش غیره لازم در بازوها و شانه ها می شود.

هنگام آواز خواندن با موسیقی، به دقت در مورد وزن برگه های موسیقی فکر کنید. هزینه کردن برای خرید یک نگهدارندۀ سبک و راحت برای نگهداری برگه های موسیقی را در نظر بگیرید.

یک نگهدارندۀ سنگین احتمال ایجاد تنش در بازوها و شانه ها را افزایش می دهد.

از پشت هم قرار دادن پاها نیز باید خودداری کرد. این یک مسئلۀ بسیار رایج است، زیرا خوانندگان برای آزاد کردن تنش اضافی در یک گروهی از عضلات، اغلب به اشتباه آن را به گروهی دیگر منتقل می کنند.

زانو

جلوگیری از قفل شدن زانو نیز ضروری است. زانوهای قفل شده اغلب با تنش در عضلات چهارسر ران(عضلات جلوی ران)، عضلات کمر و وضعیت نامطلوب نوسان به عقب، همراه هستند.

خوانندگانی که غالباً با مسئلۀ قفل شدن زانوها روبرو هستند باید ورزش کششی عضلات چهار سر ران را انجام دهند.(در مقالات آینده در مورد کاهش تنش، تمرینات ارائه خواهد شد).

حتی اگر زانوهایتان قفل نشود، تنش در عضلات چهارسر ران می توانند باعث متمایل شدن لگن به سمت جلو شود و بر روی وضعیت مناسب بدن تأثیر نامطلوبی بگذارد.

ارتفاع پاشنۀ کفش

کفش پاشنه بلند اثرات مختلفی بر وضعیت بدن، از جمله کج شدن لگن به سمت عقب و جابجایی ستون فقرات و سر به سمت عقب، دارد (اوپیلا، واگنر، شیوویتز و چن ، 1988).

این مسئله می تواند بر تنش های عضلانی افزوده و تأثیرات ظریف، اما کمتر شناخته شده ای بر میزان صدا (کیفیت تونال درک شده) و تشدید صدا ایجاد کند (رولینگز، 2018).

پاشنه ها همچنین باعث پایین آمدن موقعیت سر می شوند که به گفتۀ رولینگز ممکن است به پایین نگه داشتن حنجره کمک کند.

وضعیت پایین بودن سر ممکن است برای سبک های کلاسیک مطلوب باشد، اما برای سبک های معاصر نامطلوب است.

یادمان باشد موقعیت حنجره باید در مرکزیت گردن باشد و نه به سمت بالا و نه به شمت پایین کشیده شود.

هنگام انتخاب کفش های اجرا، ارتفاع پاشنه را در نظر بگیرید و قبل از اجرا، در آن کفش ها تمرین کنید.

مشکلات رایج وضعیت بدن در خوانندگی

رهبران کُر و مربیان آواز و صداسازی ممکن است برخی مشکلات عمومی را در مورد وضعیت قرارگیری بدن مشاهده کنند که خوانندگان را خسته می کند، کنترل تنفس را مختل می کند و باعث ایجاد تنش در عضلات می شود (دایم، 2009)، از جمله:

  • شانه های گرد یا خمیده (مخصوصاً هنگام نشستن)
  • قفسۀ سینۀ فرورفته
  • قوس بیش از حد در پایین کمر
  • چانۀ بیش از حد بالا یا بیش از حد پایین

یک مسئله مهم، وضعیت بدنی “اغراق شده” است. شکل 1.2 وضعیت های خمیده و اغراق شده را نشان می دهد. توجه کنید که این وضعیت ها چگونه منجر به عدم تعادل در وضعیت بدن می شوند.

آناتومی بدن در خوانندگی
وضعیت بدنی اغراق شده
 
وکو-وینگ

با انجام تمرینات صوتی با وکو وینگ، می‌توانید فشار هوا را در بالا و پایین تارهای صوتی متعادل کنید و فشار بر تارهای صوتی را کاهش دهید. خوانندگان و سخنرانان از این تکنیک برای کاهش فشار صوتی، حذف شکست‌ها (break) صوتی و ایجاد صدای قدرتمندتر استفاده می‌کنند.

خرید وکو وینگ

از حرکت اضافی بدن خودداری کنید

بسیاری از افراد هنگام آواز خواندن به انواع حرکات بدنی اضافی می پردازند.

چنین اعمالی باعث ایجاد اختلال در تولید صدای خوب می شود زیرا انرژی را به صورت غیره لازم مصرف می کند و باعث تنش های اضافی می گردد که بر مکانیسم های تنفسی و دستگاه صوتی تأثیر می گذارد.

این مسئله باعث ایجاد کشش غیره لازم و در نتیجه لحن ضعیف می شود.

(ما در مورد حرکات طبیعی که در هنگام بازیگری یا حرکات رقص مورد نیاز است صحبت نمی کنیم).

حرکت بدن و سایر شاخص های تنش نامناسب مانند کشیدگی عضلات گردن و صورت، اغلب از آگاهی خواننده خارج می شود.

آواز خواندن جلوی آینه روش مفیدی است برای ایجاد آگاهی در مورد این حرکات است.

در گروههای کُر، رهبر گروه باید در طول دورۀ آماده سازی و گرم کردن، چند دقیقه را صرف آگاهی دادن در مورد وضعیت بدنی خوانندگان و بازخورد دادن به آنها کند.

یادآوری های بیشتر در مورد وضعیت بدنی می توانند هر از گاهی در تمرینات مورد توجه قرار گیرید. 

وضعیت نشستن و انواع صندلی

گروه های آواز بیشتر زمان تمرین خود را به صورت نشسته می گذرانند.

در حالی که بیشتر جنبه های مربوط به وضعیت ایستاده، به حالت نشسته نیز قابل تعمیم است، در این وضعیت، پاها از اهمیت کمتری برخوردار هستند – آنها دیگر وزن شما را تحمل نمی کنند-. در این حالت، باید احساس کنید که از لگن به بالا، ایستاده اید (هندرسون ، 1979).

متأسفانه، ما هنگام نشستن، تمایل به فروبردن یا جمع کردن سینه داریم.

در حالت نشسته، خوانندگان باید جناغ سینه را که به راحتی بالا نگه دارند. در غیر این صورت، کنترل تنفس دچار مشکل خواهد شد.

وضعیت نشستن و انواع صندلی
وضعیت نشستن و انواع صندلی

برخی از خوانندگان برای حفظ حالت ایستاده در قسمت باسن به بالا، در نزدیکی لبۀ جلوی صندلی های خود می نشینند، اما مک کینی (2005) پیشنهاد می کند که بهتر است خوانندگان جهت کنترل تنفس، کاملا در صندلی خود بنشینند.

ما فکر می کنیم که هر دو روش می تواند کارساز باشد، به شرطی که یک قرارگیری وضعیت بدنی مناسب انجام شود.

افرادی که پاهای کوتاه تری دارند ممکن است لازم باشد نزدیک لبه نشیمن بنشینند.

نکته اصلی این است که از سقوط جلوگیری شود! صندلی های بهینه و ارگونومیک، نسبتاً صاف و بدون بازو هستند.

صندلی مناسب

صندلی های دارای جلوی برجسته، بدن را به سمت داخل خم می کنند و صندلی های دارای بازو، منجر به بالا نگه داشتن شانه ها می شوند.

در نبود صندلی ایده آل، خوانندگان باید بهترین راه حل را برای وضعیت مناسب بدن پیدا کنند (به عنوان مثال، نشستن در نزدیکی جلوی صندلی). مربیان صداسازی باید به خواننده ها در مورد نحوۀ قرار گیری بدنشان تذکر بدهند و همچنین وضعیت بدنی خود را نیز کنترل کنند.

از خوانندگان بخواهید که هنگام تمرین، گاهی اوقات از حالت نشسته به حالت ایستاده تغییر وضعیت دهند.

این باعث کاهش تنش جمع شدۀ ناشی از طولانی ماندن در یک وضعیت می شود.

شکل 1.3 وضعیت نشستۀ مناسب را نشان می دهد. همانطور که در شکل 1.1 نشان داده شده است، نحوۀ قرارگیری قسمت فوقانی بدن، شبیه به وضعیت ایستادۀ مناسب است.

تمریناتی برای وضعیت بدن

قبل از آواز خواندن، چند تمرین فیزیکی می تواند به پاسچر در موسیقی کمک کند و آگاهی بیشتری برای خوانندگان در مورد موقعیت قرارگیری سر، شانه ها، تنه و زانو فراهم کند.

(اگر محدودیت های جسمی یا بهداشتی، خوانندگان را در معرض خطر قرار می دهد، نباید آنها را انجام دهند).

آزاد شدن تنش و وضعیت بدن

بر روی پاهای خود بایستید و آنها را به اندازۀ عرض شانه از هم باز کنید، یکی از پاها را کمی جلوتر از دیگری قرار دهید.

برای اطمینان از باز نشدن زانوها، کمی خم شوید. اگر دچار تنش در پا هستید، هر کدام از پاها را جداگانه تکان دهید.

اگر دچار تنش در بازو و یا دست هستید، هر کدام از بازوها و دستان خود را جداگانه تکان دهید.

بازوها را روی سر بالا بیاورید. تنه و سر را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید.

بعد، با بازوها پایین، سر را از سمت چپ به سمت راست و برعکس بچرخانید.

سپس سر را به سمت جلو بگیرید و آن را به آرامی و در مسیر نیم دایره حرکت دهید و تکرار کنید. این حرکت، به از بین بردن تنش گردن کمک می کند.

سرانجام، شانه ها را به صورت دایره وار به عقب و سپس به جلو بچرخانید، اجازه دهید در محل خود آزادانه حرکت کنند.

“عروسک پارچه ای”

“عروسک پارچه ای” یک تمرین عالی برای کمک به وضعیت بدن و حالت آرامش یا آزاد سازی است.

در حالی که ایستاده اید، بدن خود را در حالی که سر و بازوها آویزان است، از کمر، به جلو بیندازید.

در صورت وجود تنش در شانه ها یا گردن، ابتدا سر را از یک طرف به طرف دیگر حرکت داده و شانه ها را همانطور که در بالا توضیح داده شد، بچرخانید. از قفل شدن زانوها جلوگیری کنید.

سپس در حالی که جناغ سینه به راحتی بالا است و شانه ها به داخل جایگاه خود افتاده اند، تنه را به آرامی تا حالت ایستاده بچرخانید.

با انجام دم کامل (اما نه بیش از حد)، حرف صدا دار کشیده [a] (“ah”) را بخوانید یا با بیرون آوردن بازدم، [s] را بخوانید. این تمرین را می توان به حالت نشسته نیز اجرا کنید:

زانوها را کنار هم قرار داده و تنه را به سمت جلو بیندازید تا شانه ها روی زانوهایتان قرار بگیرند (یا در پایین ترین حالتی که راحت هستید قرار بگیرند). سپس همان نسخۀ ایستاده را دنبال کنید.

موقعیت سر

با خواندن [a]  سر خود را به عقب و سپس به جلو حرکت دهید، چانۀ خود را جلو بیاورید.

به نحوۀ تغییر صدا توجه کنید. اکنون با خواندن  [a]، چانه خود را بالا و پایین ببرید تا ببینید، صدا چگونه تغییر می کند. این حرکت را جلوی آینه امتحان کنید.

جوجه تیغی و ستارۀ دریایی برای وضعیت مناسب بدن

بدن خود را مانند حالت جوجه تیغی در وضعیت دفاعی به یک توپ کوچک و محکم تبدیل کنید.

سپس بایستید و مانند یک ستارۀ دریایی بزرگ منبسط شوید. بعد، بدن خود را به تدریج به سمت مرکز بدن خود، آزاد کنید.

بازوها به طرفین شناور می شوند، شانه ها، راحت و هم سطح قرار می گیرند، پاها به داخل حرکت می کنند ، و سر در یک موقعیت راحت و یکنواخت قرار می گیرد. چند نفس راحت و آرام بکشید و اندام ها و قفسۀ سینۀ خود را در حال چرخش به دور ستون فقرات خود تصور کنید.

وضعیت بدن در هنگام حرکت

در حالیکه در اتاق تمرین خود قدم می زنید، سعی کنید یک وضعیت بدنی مطلوب و مناسب برای آواز داشته باشید.

به سمت طرفین و به سمت جلو و عقب، حرکت کنید. بنشین و بلند شوید. بازوها را بالا و پایین ببرید.

سپس در حالی که درگیر این حرکات هستید، آواز بخوانید.

هنگام انجام این کار از سفت شدن اندام های خود جلوگیری کنید – وضعیت بدنی باید سازگار و پویا باشد. پشتیبانی از نفس خود را نیز حفظ کنید.

در نتیجه با توجه با مواردی که در بالا اشاره کردیم پاسچر در موسیقی امر بسیار مهمی است که خوانندگان باید توجه زیادی به آن داشته باشند چرا که وضعیت بدنی در خوانندگی تاثیر زیادی بر کنترل تنفس دارد.

تیم تحریریه ایران وکولوژی به شما پیشنهاد می کند تا در خصوص این مطالب نیز مطالعه ای داشته باشید!

1 دیدگاه دربارهٔ «پاسچر در موسیقی [آناتومی بدن در خوانندگی + 6 تمرین]»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *